Namazda içinden okumak hakkında

Namazda içinden okumak hakkında

elif07
Namazda kıraat farzdır ve iki türlüdür. Gizli ve açık.

Gizli kıraat; kişinin kendi duyacağı kadar okuması,

açık kıraat; bir safın duyacağı kadar sesini yükseltip açık okumasıdır.
Bu olay şu soruyla daha iyi bir biçimde izah edilir:

Kişi namaza duruyor, camide çıt yok. Soruyorsunuz: Muhterem yoksa okumadınız mı? Okuyorum, ama içimden. diyor.

İçten okumak olur mu?

– Eğer kişinin düşüncesi ibadet olsaydı, kişi; İyyâkena’budü ve iyyâ kenestaîn. – Yalnız sana ibadet eder, yalnız senden yardım dileriz. derken, aklından Allah’tan başka geçirdiği herşey onu küfre sokardı.

Kişinin sesini duyması şarttır. Ses de ağızdan lafız olarak çıkmalıdır. Gayri ihtiyari duyulmaya engel olacak şeyler okuyordum, ama o esnada caminin önünden bir kamyon geçti ve okuduğum ayetleri duyamadım. Namazım bozuldu mu?
El cevap: Hayır.

Bazen de şu olur: İnsan sesli başlar namaza, sonra sessiz devam eder. Bu, namaza manidir. Örneğin: Elhamdülillâhi rabbil âlemîn, errahmânirrahîm, mâliki yemiddîn …… (sessizlik) …… veladdâllîn. (amin) buraya kadar sesli, burası sessiz, yani ses çıkmıyor.
El cevap: Evet fatihayı okumamış sayılır.

Eğer bu içten okuma, zamlı surede olur ve içinden okumadıkları zamlı sure için kifayet miktarında ise namazı sahihtir.
Namaza koşarak gelen birisini düşünün: Soluyor (koşarak gelip önemli birşeyi haber veren çocuk gibi) bir ayette nefesi içeri gidiyor, bir ayette dışarı, ama okudukları dışarıdan duyuluyor. Bu insanın söyledikleri anlaşıldığı halde ses dışarı çıkmamıştır, içeri gitmiştir. Namazı olmamıştır, diye fıkhî tartışmalar olmuştur.

Netice: Fikri Yavuz hocaefendi ilmihalinde bu olayı aynen şöyle zikreder:

"Okuyuşun sahih olabilmesi için, en az kendisi işitebilecek kadar bir teleffuzla okumak lazımdır. Yanında bulunan kimsenin en hafif bir sesle duyması da gizli okuyuşun azami derecesidir. Okuyuş hükmüne girebilmesi için, en az okuyucu yanındakilerin kıraati duymuş olması şarttır."(4)

Evet. Herkes kendi duyacağı kadar okursa, camide arı kovanı gibi bir ses oluşur. Okumayan insanın namazı tehlikelidir. Bbu meseleyi, halen bugünkü gibi hatırlıyorum: Yirmi yaşındayken okumuştuk ve fıkıh hocama şu soruyu sormuştum: Aman hocam! Bizler çoğu zaman namazlarda böyle okuruz. Bunun bir çıkar yolu yok mu? Bütün mezhepler böyle mi diyor?

Zat-ı âli, epey duraksadıktan sonra, Kaza etmen gerekir, bir çıkar yol yok. demişti ve benim için tarihi olan şu sözü söyledi: "Şimdi anladın mı (dedi) niçin ‘bir saat fıkıh mütalaası, 70 sene nafileden efdaldir’ derler. Çünkü 70 sene nafile kılarsın da namazın olmadığını bilmezsin."

KALPTEN GEÇENİN GEÇERLİLİĞİ

Kalp, iman ve niyet ile ilgili meselelerin merkezidir. Örneğin: Kişinin namaza girmesi için niyet şarttır ki, yeri de kalptir. Dille ifadesine ihtiyaç yoktur. Sahabeden ve tabiinden böyle bir şey gelmediği gibi Efendimiz (sav)’in "Şöyle kılıyorum." diye niyyet ettiğini belirten sahih veya zayıf bir hadis yoktur. "Namaz için kalktığında tekbir aldı." rivayeti vardır.(5) Niyetin yeri kalp olduğu için dile gerek yoktur. Hatta bazı fukaha namazda dil ile niyeti mekruh görmüşlerdir. Delil olarak Hz. Ömer’in diliyle niyet eden bir insanı, uyararak, terbiye etmesini göstermişlerdir. Bazı fıkıhçılar ise, kalplerin sahabe ve tabiin dönemindeki kadar saf olmadığından vesveseyi önlemek için dil ile ifade etmenin güzelliğinden bahsetmişler, hatta bazıları da bunun gizli bir sünnet olacağını söylemişlerdir. Demek ki asıl yeri kalptir. Kişi kalbinden imandan çıktığını geçirirse, kafir olur. Bunu dille söylemesine gerek yoktur.

Nâfile ve vitir namazının bütün rekatlarında, farz namazların ise herhangi iki rek’atinde kıraat farzdır
. Kur’ân-ı Kerîmde şöyle buyurulur: "O halde Kur’ân’dan kolayınıza geleni okuyun" (el-Müzemmil, 73/20). Buradaki emir vücub içindir. Hz. Peygamber de şöyle buyurmuştur: "Kıraatsiz namaz olmaz" (Müslim, Salât, 42; Ebû Dâvud, Salât, 132, 167).

Kur’an-ı Kerimi namazda sırası üzere okumakta bir sakınca yoktur. Fakat mukim (ikamet halinde) olan bir kimse için sünnet olan Mufassal denilen sûreleri okumaktır. Şöyle ki: Kıraat miktarında misafir (yolcu) için sünnet olan, Fatiha’dan sonra dilediği bir sûreyi okumaktır. İmam olsun olmasın, mukîm için sünnet olan, sabah ve öğle namazlarında Fatiha’dan sonra "Tıvâl-i Mufassal" denilen sûrelerden, ikindi ile yatsı namazlarında "Evsat-ı Mufassal" denilen sûrelerden, akşam namazlarında da "Kısar-ı Mufassal" denilen sûrelerden bir sûre okumaktır.

Farz olan kıraat miktarı Ebû Hanîfe’ye göre, en az altı harfli bir âyet kadar olmalıdır. "Sümme nazara (sonra baktı)" (el-Müddessir, 74/21), "Lem yelid (O doğurmamıştır)" (el-İhlas, 112/3) âyetleri gibi. Bu ikinci âyetin aslı "lem Levlid" olduğu için aslî harfler altıya tamamlanır. Ebû Yusuf’a, İmam Muhammed eş-Şeybânî’ye ve Ebû Hanîfe’den başka bir rivâyete göre, namazda kıraat, farkı olan her rek’atte en az kısa üç âyet veya böyle üç âyet miktarı uzun bir âyettir. İhtiyata uygun olan da budur (el-Kâsânî, Bedâyîu’s-Sanâyi’, Beyrut 1328/1910, I, 110; İbnü’l-Hümâm, Fethu’l-Kadîr, Kahire, t.y., I, 193, 205, 222, vd.; ez-Zeylaî, Tebyînü’l Hakâik, l, 104, vd.; İbn Âbidîn, Reddü’l-Muhtar, Mısır, ty., I, 415).

Namazda sünnet mikdarı Kur’ân okunduktan sonra, insanda bir tutukluk (ve şaşırma) olursa, hemen rükûa gitmeli, başka bir âyete veya sûreye geçmemelidir. Fakat henüz sünnet mikdarı okumamışsa, başka bir yere geçmesinde kerahet olmaz.

Kaynaklar:

1- İbn-i Abidin, c:1, sf:445.

2- Sahihi Buhari (Tecridi Sarih), c:2, sf: 425, hd. no: 296.

3- Merakul Felah (Nurul izah haşiyesi) Dimeşk sf: 232 Tahkik: Abdulcelil Ata.

4- İslâm ilmihali, Fikri Yavuz, Çile yay. sf: 118 (Namazın farzlarından 3. sü Kur’an okumak).

5- a.g.e. (3) sf: 233, Kavli (İbni Kayyım).

(alıntıdır)


Cevap: namazda içinden okumak hakkında.

Serbederan-19
Selamun aleykum

Allah razı olsun. Ellerine saglik çok faydalandim.


Yanıt: namazda içinden okumak hakkında.

seda usluoglu
Selamün aleyküm arkadaşlar,
Zamlı sure ne demektir?
Fatiha dan sonra okunan zamlı sureler nelerdir?
Zamlı surelerin diğerlerinden farkı nedir?


Soru: namazda içinden okumak hakkında.

miroğlu
< seda usluoglu ismli üyeden alıntı

Selamün aleyküm arkadaşlar,
Zamlı sure ne demektir?
Fatiha dan sonra okunan zamlı sureler nelerdir?
Zamlı surelerin diğerlerinden farkı nedir?
>
ve aleykumusselam kardeşim
Zamlı sure aslında zammı sure olması gerekir
yazım hatası olmuştur,
fatiha dan sonra okunan ayet yada sure zammı sure dir
Allah razı olsun dikkatli bir okuyucusunuz.


seda usluoglu
Miroğlu soruma cevap verdiğin için Allah senden razı olsun.Ben yazım hatası yapmışım,zammı sure olacakmış.Ben ayrıca şunu da öğrenmek istiyorum.Bu ayet ve sureler hangileridir?


Hoca
Namazda içinden okumak yetmez, mutlaka sesini işetecek kadar sesli okuması gerekir,
ortamda gürültü varsa dudaklarını kımıldatarak/harflerin mahreçlerini hissederek okur.


Kayıtsız Üye
Namazda sureleri içimizden değil kendimiz duyacağımız şekilde okumamız gerektiğini okudum sizden inşAllah, fakat namaz esnasında kasıtlı olarak değil dalgınlıkla içimizden okumamız namazımızı bozar mı o kadar çok tekrar etmem gerekiyor ki artık yaptığım acaba vesvesemi diye soruyorum. Başıma çok geliyor namazı tekrarlamalımıyım ?


Hoca
Namazda kıraat sesli olmalı yani duyacağınız şekilde olmalı yoksa kıraat sayılmaz


Z3Rostfx
Size bir sorum olacak ben eskiden namazda sadece dilin kıpırdaması yeter sanıyordum meğer kulağın duyması gerekiyormuş şimdi benim eskiden bu şekilde kıldığım namazları kaza mı etmem gerekir? Birde hep böyle bilgisizliğimden kaynaklanan olaylar oluyor bunun gibi şeyleri anlatan bir site, kitap falan var mı?


mum
< dilin kıpırdaması yeter sanıyordum >
Bu da namazın kabulu için yeterlidir, sesli okuma imkanı varsa okumalı.


yaslıkimse
Mum admin merhaba,namazi neden sessiz kilamayiz ? Bunu bana aciklarmisiniz


beratost
Namazda kıraat okumak farz ve kıraat; namaz kılanın kendisi işitecek şekilde, diliyle harflerini çıkararak Kur’ân-ı Kerîm âyetlerinden bir miktar okuması. İşte kıraat okurken biri dışarda korna basarsa ve biz bir kelimeyi duyamazsak ne olur ? Ev halkından biri konuşursa biz kıraatı duyamazsak ne olur ?
Biz kıraat okurken nefesim bittiği için nefes alırken okursak ne olur ? Çünkü nefes alınca kıraatın sesini duyamıyoruz. (en azından ben)


muvaffak
Duyulacak şekilde okunmasının sebebi kişinin ne okuduğunu, nerede olduğunu, okuyuşunun uygunluğu ölçebilmesi adına önemlidir. Sizden kaynaklı olmayan durumlarda namazınızda herhangi bir sakınca olmaz. Korna sesi, nefes alırken bir kelimeyi kaçırmanız, fazlaca ses olmasından kaynaklı okuduğunuzu duyamamak namazınıza bir zarar vermez.


namazda içinden okumak, namazda sureleri içinden okumak, namazda sureleri sessiz okumak

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();