Ölüler için okunacak dua
sbr yldrm
Ölüler için okunacak duâ
İnsan, bu dünyada kalmak için yaratılmadı. Ölüm bir köprü gibidir. Sevgiliyi sevgiliye kavuşturur. Ölmek, felaket değildir. Öldükten sonra başına gelecekleri bilmemek felakettir. Ölülere, duâ ile, istiğfâr etmekle, onun için sadaka vermekle yardım etmek, imdâdlarına yetişmek lâzımdır. Ne yapılacaksa biran önce yapılmalıdır. Dinimizde 40.gün 52.gün diye bir şey yoktur. Bunlar Hıristiyanlıktan geçme batıl inançlardır. Resûlullah buyurdu ki: Ölünün mezardaki hâli, imdâd diye bağıran, denize düşmüş kimseye benzer. Boğulmak üzere olan kimse, kendisini kurtaracak birini beklediği gibi, meyyit de, babasından, anasından, kardeşinden, arkadaşından gelecek bir duâyı gözler. Kendisine bir duâ gelince, dünyanın hepsi kendine verilmiş gibi sevinmekten daha çok sevinir. Allahü teâlâ, yaşıyanların duâları sebebi ile, ölülere dağlar gibi çok rahmet verir. Dirilerin de ölülere hediyesi, onlar için duâ ve istiğfâr etmektir.
Îman ile ölenlere hatim okuyup sevabını bağışlamak, hatm-i tehlîl yapmak, yâni yetmişbin Kelime-i tevhîd okuyup sevabını ruhuna hediye etmek çok faydalıdır. Hadis-i şerifte: Bir kimse, kendisi için veya başkası için yetmişbin aded Kelime-i tevhîd okursa, günahları affolur buyuruldu.
Yetmişbin Kelime-i tevhîdi bir kimse veya birkaç kimse okuyabilir. Hatim de cüzler halinde dağıtılıp kısa zamanda bitirilebilir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: Kabristandan geçen kimse 11 ihlas okuyup, sevabını kabirdekilere hediye ederse, ölü adedince sevab verilir.
Bir kimse, farz olsun, nafile olsun, herhangi bir ibâdeti yaparken veya yaptıktan sonra, sevabını, ölü, diri herkese hediye edebilir.
Namaz, oruç, hac, umre, sadaka, Kur’an-ı kerim okumak, evliyanın kabrini ziyaret, kurban, zikr gibi ibâdetlerin sevabları başkasına hediye edilebilir. Hediye edenin kendi sevabından hiç azalmadan, bütün müminlere de sevabı erşir. Yani sevab, hediye edilenlere, taksim edilmeden, her birine bütünü kadar erişir.
Her ibâdetin sevabı, Resûlullah efendimizin mübarek ruhuna da gönderilebilir. İbni Ömer hazretleri, Peygamber efendimiz için umre yapmıştır.
İbn-is Serrac hazretleri de Resûlullah efendimiz için onbinden fazla hatim okumuş, mübarek ruhu için kurban kesmişti.
Şu hâlde, her mümin yaptığı ibâdetlerin sevablarını, başta Peygamber efendimiz olmak üzere, ana-babasına ve bütün müminlere hediye etmelidir! Sevabı hepsine de gider. Kendi sevabından da bir şey eksilmez.
Cevap: ölüler için okunacak dua
Fetva Meclisi
Ölüler İçin Dua
ölüler için dualar
ölüler için okunacak dua
İslâm bilginleri, ölüler için yapılan duanın önemli olduğu,
bağışlanan sevabın onlara yarar sağlayacağı konusunda
görüş birliği içindedir. Ayet ve hadisler, ölüler için
dua, istiğfar ve bağışta bulunulabileceğine açıkça işaret etmektedir.
Bir ayette şöyle buyrulmaktadır:
وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَاوَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ
سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ
رَؤُوفٌ رَحِيمٌ
Onlardan sonra gelenler ise şöyle derler: Ey Rabbimiz!
Bizi ve bizden önce iman etmiş olan kardeşlerimizi bağışla.
Kalplerimizde, iman edenlere karşı hiçbir kin tutturma! Ey
Rabbimiz! Şüphesiz sen çok esirgeyicisin, çok merhametlisin.
(Haşr, 59/10)
Bu ayette yüce Allah, kendilerinden önce gelip geçmiş,
mü’minlerin bağışlanmasını isteyen mü’minleri övmektedir.
Ölülerin bağışlanmasını dilemek yararsız bir iş olsaydı,
Allah onları övmezdi.
Kur’ân’da Nuh Peygamberin; kendisi, anne-babası ve
mü’minler için şöyle dua ettiği bildirilmektedir:
رَبِّ اغْفِرْ ل۪ي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِن۪ينَ وَالْمُؤْمِنَاتِۜ
وَلَا تَزِدِ الظَّالِم۪ينَ اِلَّا تَبَارًا
Rabbim! Beni, ana babamı, iman etmiş olarak evime girenleri,
iman eden erkekleri ve iman eden kadınları bağışla.
Zalimlerin de ancak helâkini arttır. (Nûh, 71/28)
Peygamberimiz (s.a.s.); ölenler için cenaze namazı
kılmış ve Müslümanlara da kılmalarını emretmiştir. Dinimizde
farz-ı kifâye olan cenaze namazı, esas itibariyle ölüler
için yapılan dua ve istiğfardan ibarettir. Müslümanların
ölen kişi hakkındaki dua ve şahadetinin Allah katında değeri
olduğu ve ölülerin bağışlanmasına vesile olabileceği
unutulmamalıdır.
Hz. Peygamber, cenazeyi defnettikten sonra kabri başında
durmuş ve kabir sualinin kolay geçmesi hususunda
dua etmiştir. (Ebû Davûd, Cenâiz, 73)
Ölenlerden sadece mü’minler için dua edilir, af ve
mağfiret dilenir, kâfirler için dua edilmez. (bk. Tevbe, 9/113; İbn
Hıbbân, Ed’ıye, No: 981)
Kabir ziyaretleri yapıldığında, orada yatanlar için
Kur’ân okunup sevabı bağışlanır, onlara hayır dua edilir,
ancak ölülerden yardım istenmez, bir dilekte bulunulmaz.
Aksi takdirde ibadete şirk karıştırılmış olur. Çünkü
Allah’tan başkasına dua/ibadet etmek Allah’a başkalarını
ortak koşmaktır. Putlar ve ölüler, yapılan yardım talebine
cevap da veremezler. Bu hususu yüce Allah, Kur’ân’da şöyle
ifade etmektedir:
وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ يَدْعُو مِنْ دُونِ الِّهَل مَنْ لَا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
وَهُمْ عَنْ دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ
Allah’ı bırakıp da kıyâmet gününe kadar kendisine cevap
veremeyecek şeylere yalvarandan daha sapık kim olabilir?
Oysa onlar, bunların yalvardıklarından habersizdirler.
(Ahkâf, 46/5)
ölmüşlerimize okunacak dualar, olenin sualinin kolay gecmesi için okunacak dua, oluler için kisa duva