Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru
HAK.ISLAM
Selamün Aleyküm
1-) Namazın sesli kılınışı hakkında . misal akşam , yatsı , sabah namazları diyelim. bunlarda nelerinde sesliyi okuyacagız neresinde okumayacagız. yani giriş iftitah tekbiri seslimi okunmalı , (sessiz okunsada olur mu ) rukuya eğilirken kalkarken seslimi okunmalı , secdedeki tekbir seslimi okunmalı. Tesbihatların sessiz okunacagını biliyorum. işte tekbirler. özellikle giriş tekbiri. ve namazın sonunda verecegimiz selam lafzı seslimi okunmalı sessiz mi ?. birde akşam namazında ikinci rekatta fatihanın ilk ayetini yanlışlıkla sessiz okudum. sonra başa döndüm sesli okudum . namazın sonunda sehiv secdesi yaptım. çünkü farz olan rukü gecikti diye. orada şüpheliyim yapılmayabilirdi diye. bunada cevap verirseniz çok sevinirim.
2-) Namazda mesela bir yanılgı yaptım ama sehiv secdesi gerektigini gerekmedigini çıkaramadım. sehiv secdesi gerekmese bile yapmamda bir mekruhluk var mı ?
3-) ikindi veya yatsı namazlarının sünnetlerinde , ( yatsının ilk sünnetinde ) salli barik ilave ediyoruz. geçen gün yanıldım rabbena atinayı okudum sonra okunmayacaktı diyip biritip ayağa kalktım. namaz sonunda sehiv secdesi yaptım. yapılmamasımı gerekliydi. çünkü diğer sünnetlerde ettehiyatüye Allahümme salli Ala seyyidina Muhammed Lafsını sadece kullansam İmam Azam Efendimize göre Sehiv secdesi gerekiyor. ikindi ve yatsının sünnetirindede bunu düşünüp yaptım.
Cevap: Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru
HAK.ISLAM
inanç kardeş Allah razı olsun.
Ama cevaplarımın hiç birini alamadım. 1 numaralı sorum ile 3 numaralı sorumun yanıtını çok fıkıh kitabı karıştırmama rağmen bulamadım. sorularıma iyi baktıgın zaman incelikleri görürsün kardeş.
uğraşmıssın Allah senden razı olsun kardeşim.
Cevap: Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru
musab
hanefi mezhebinde iftitah tekbirinin edasının şartları arasında sesli alınması var.sesli derken bağırmak gerekmiyor.kendin duysan yetiyor.tek başına namaz kılan kişi açıktan okuması gerekirken gizli okursa ya da tam tersini yaparsa sehiv secdesi gerekmez.ama kasıtlı yaparsa mekruhluktan uzak olamaz.sen zaten yanılarak yapmayı sormuşsun.bu durumda yapabileceğin bir şey yok.sehiv secdesi yapmayacksın.sen imamsın diyelim.açıktan okuman gerekirken gizli okudun diyelim fatihanın bir kısmını .fatihayı okurken aklına geldi açıktan okuman gerektiği.bu durumda iki görüş var ya baştan alıp okuyacaksın ya da kaldığın yerden devam edeceksin ama açıktan okuyacaksın.
2.sehiv secdesi gerekip gerekmemesi basit birşeydir.vacibin terki yada ertelenmesinde ya da farın geciktirilmesinde yapılır.
Cevap: Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru
HAK.ISLAM
< 2.sehiv secdesi gerekip gerekmemesi basit birşeydir.vacibin terki yada ertelenmesinde ya da farın geciktirilmesinde yapılır. >
kardeş bu cevabım değil. Vaciplerin terki oldugunu biliyorum. o zaman ben sana şunu diyeyim. ikindi namazının sünnetinde ilk oturuşta salli barik eklemek sünnettir. bu salli barik’in üstüne birde Rabbena eklemek veya başka bir dua eklersen ne olur. olduki yanlışlıkla ekledin. nedir ? bunu söyle yeter.
Diğerindede iftitah tekbirini sesli almak var diyorsun. bak imamlığı sormuyorum imamken neler yapılacak hepsini biliyorum cemaatsiz sadece yalnız kılarken diyoruç
şimdi sessiz namazdada iftitah tekbirini sesli alabilirmiyiz.
devamla sorularıma şunu ekleyeyim.
mesela şimdi Sesli namaz kılacagım
iftitah tekbiri sesli alınır diyorsun.
rukuya giderken gelirken Allahu ekber lafzı seslimi söylenir sessiz mi.
ve birde selam verirken seslimi söylenir sessiz mi.
musab
madem biliyorsun vacibin terkinden dolayı gerektiğini rabbena okumak vacip ya da farz mı ki okuduğunda vacip gecikmesi söz konusu olacak.orası dua yeridir ve rabbenada duadır.sünnet olan şekli ilk oturuşta rabbena okumamandır.
sen anlayarak okumamışsın.ben sana hanefi mezhebinde iftitah tekbirinin edasının şartları arasında sesli alınması var demişim imamlıkla ilgili bir şey söylememişim iftitah tekbirinde.
sessiz namazda iftitah tekbirini sesli alabilirmiyim demişsin.yine aynı soru.o yüzden tekrar yazıyorum.hanefi mezhebinde iftitah tekbirinin edasının şartları arasında sesli alınması var.
imamdan sonra kendin duyabileceğin şekilde sesli verirsin.
HAK.ISLAM
< madem biliyorsun vacibin terkinden dolayı gerektiğini rabbena okumak vacip ya da farz mı ki okuduğunda vacip gecikmesi söz konusu olacak.orası dua yeridir ve rabbenada duadır.sünnet olan şekli ilk oturuşta rabbena okumamandır. >
Rabbenanın sünnet oldugunu zaten biliyorum. hadi o zaman soruyorum sana müekket olan sünnetlerde birinci oturuşta ettehiyatü üzerine rabbena atinayı ekle sehiv secdesi nasıl gerekiyor.
bak malt kardeşim sende beni anlayamıyorsun. ben bir çok fıkıh kitabını karıştırdım. yazmıyor bu bölümde. ben ilk oturuşta yanlışlıkla Rabbenayıda okusam sonra kalkıp devam etsem namazın sonunda sehiv secdesi gerekecek mi gerekmeyecek mi. ben şimdi kendime göre gerekmedigi kanaatindeyim. Ama kendime göre olmuyor. Malt kardeşim beni tanırsın sen . 🙂
musab
müekked ya gayri müekked sünnet namazlarda ilk oturuşta salli barik okumak ya da rabbena okumak sehiv secdesi gerektirmiyor diye biliyor ve düşünüyorum.sen nerden biliyorsun öyle bir şeyi.benim sehiv secdesi gerekmez diye düşünmemim sebebi şu.farz namazda ulada tahiyyata bir şey eklersen sehiv secdesi gerekiyor.çünkü orada okunacak olan bellidir.(kadei ula-kadei ahire tahiyyat okumak vacip hanefide)orada tahiyyat okuyup kalkacaksın kalkmazsan kıyam gecikir dolayısıyla sehiv secdesi gerekir.ama nafile namazlarda kadei ula ya da kadei ahirede dua etmek meşrudur diye biliyorum.o duanında sınırı olmaz.yani salli barik okusanda rabbena okusanda dua oluyor sonuçta.aynı -şekilde ruku tesbihlerini 5-7-9 şeklinde yapmak sehiv secdesini gerektirmediği gibi,aynı farz namazda 3.ve 4.rekatta kıraat farz olmadığı için ve fatiha okumak esas kavle göre sünnet olduğu için sen fatihayı okuduktan sonra başka bir sure daha okusan sehiv secdesi gerekmediği gibi.yanlış düşünüyor yanlış biliyor olabilirim.doğrusunu bilen deliliyle bize yazar bizde ona dua ederiz.tanımadım ipucu versen anlarım
son olarak bu dediklerim nafile namazlarda geçerli farz namazda sehiv secdesi gerekir zaten.yanlış anlaşılmasın
HAK.ISLAM
tamam bunu öğrenmem yetti. yani nafile namazlarında öğle olsun ikindi olsun. ilk oturuşta Ettehiyatü üzerine salli barik eklensede sehiv secdesi gerekmiyor.
benim bildigim ikindi ve öğlen namazlarının ilk sünnetinde de salli barik eklenmez. neyse yanlış biliyormuşum demek Allah razı olsun kardeşim.
musab
benim kurduğum mantığı anladın değil mi sen?
HAK.ISLAM
< benim kurduğum mantığı anladın değil mi sen? >
aslında sorun çok basit ben bir konuyu yanlış anlamışım veya yanlış okumuşum. oda sünnetlerde yani öğle ikindi sünnetlerinde Ettehiyatü üzerine bir şey okunmaz ben hükmü farz namaz gibi sanıyordum. karıştırmadıgım kitapta kalmadı 🙂
cübbeli ahmet hocanın kitaplarını bulabildinmi 🙂 ipucu
musab
bende araştırdım emin ol.ben her ayrıntıyı düşünürüm ve sorarım başıma belki hiç gelme ihtimali olmayan bir şeyi bile sorarım.hemde 4 mezhebe göre sorarım.zaruri durum ne zaman olacağı belli olmaz ve benim o mezhebin o hükmünü taklit etmem gerekebilir.soru soruyorum zekatla ilgili mesela ama çok detay bir şey ve ilmihallerde yazmayan birşey.adam gidiyor zekatla ilgili yazıyı kopyalıyor yapıştırıyor.(senin ilk soruna yaptıkları gibi.senin sorunda sehiv secdesi geçiyor ya direk kopyala yapıştır yapmış)sonra bende diyorum ki benim sorduğum soru o değil.ama bir daha cevap gelmiyor.başka bir siteye daha soruyorum içindeki ilmi heyette 6 civarı profesörün olduğu onlarda benim detay sorularıma cevap vermiyorlar.kopyala yapıştır yapıyorlar.hele geçen demişki diyanetin islam ansiklopedisinden bak.kaç ciltlik kitabı ben nasıl alıp okuyayım.ben ilim ehlimiyim sanki.sanada sorunda ters cevap verir gibi iyi oku gibisinden şeyler yazmıştım.aslında herkese açıklayarak yazardım nedense sana öyle davrandım.galiba bana öyle davranıldığı için.
ipucuna gerek kalmadığını diş dolgusu konusunda mesaj yazarak söylemiştim.okumamışsın sanırım.senin bir cümleni okumam yeter.tanırım seni.aynı kaynaktan beslendiğimiz için seni çok iyi anlıyorum ve tanıyorum.
hocanın 20 civarı kitabını aldım.internet şipariş vererek.kendi çapımda ilim öğrenmeye çalışıyorum.işte nisan ayında siyer-i nebi sınavı vardı diye efendimizin hayatını okudum.sınavdan dereceyle çıktım elhamdülillah.sonra haziran ayında ilmihal sınavı vardı.siyeri nebi sınavından sonrada ilmihala baktım ekseriyetle.elhamdülillah o sınavdanda dereceyle ayrıldım.ama tabi övünmek için söylemiyorum.insanların bu kadar dinden bir haber olmasına üzülüyorum.aslında çok da iyi yapamama rağmen iki sınavdanda derece yaptım.şu sıralar ağırlıklı olarak sahabe hayatıyla ilgileniyorum.sen naptın görüşmeyeli.kendini geliştiriyorsundur umarım.senin yaş kaçtı bu arada.
asıl meseleye gelince.hiçbir yerde ayrıntı olarak sünnet namazda tahiyyata bir şey eklemek sehiv secdesi gerektirir gerektirmez diye bir şey yazmıyor.ben gerekmez diye biliyorum.eğer bu görüşüm doğruysa Allahın lütfuyla doğru cevap vermişimdir.eğer yanılmışsam Allah beni affetsin yanlış bilgi verdiğim için.hakkını helal et.
HAK.ISLAM
malt kardeş ben bu soruyu bir siteye sordum. bilirsin belki dinimizislam. Verdikleri cevap ne biliyormusun. sen niye ikindi namazına salli barik ekliyorsunki yani sünnetine. Hem kazaya niyet et hemde sünnete ikisi bir arada olur 🙂 şimdi ben ne soruyorum o ne diyor birde verdigi bilgide yanlış.
neyse malt kardeşim sitede suçsuz olarak banlandım. Allah ondan hesap sorar muhakkak. hakaret edilerek sitenin baş yönetimleri tarafından banlandım. kardeşim yaşım 29 . benim boş vaktim fazla olamıyor. ilim öğrenemiyorum. bu aralar durakladım. ama fırsat buldukca öğreniyorum. malt kardeşim sen çok güzel ilerletmişin kendini. eğerki kafama takılan birşeyler olursa sorarım inşaAllah.
musab
evet o görüşü geçende sordu birisi.yanlış bir görüş o.evet alakasız cevap veriyorlar.mesela meşhur bir hocaya dedim ki bazı yerlerde kadei ulayı terk edip kalkan birisi oturursa namaz bozuluyor yazıyor dedim.kalktıktan sonra oturursa bozulurmu bozulmazmı dedim.cevap aynne şu ayağa kalktıktan sonra oturmasına gerek yoktu.cevaba bak.aslında pek bir şey bildiğim söylenemez.o sınavda başarı elde etmem benim başarım değil girenlerin başarısızlığı.tabi bilirsem cevaplarım.sende benim sorularıma cevap verirsin.sana tavsiyemde tasavvuf tarzı konularda artık tartışmaya girme
HAK.ISLAM
malt kardeş tasavvuf konusundan dolayıda banlanmadım . sevdikleri bir hoca varmış ben ona hakaret etmişim. konuyu sana gönderebilirim. ufak bir hakaretim bile yok. bir şahıs bana felaket hakaret etti. korkudan tartışmaya bile giremeyen birileri benle. burada elinde ufak yetki ile hemen düğmeye basıp banlıyorlar. çünkü batıl dır bunlar. Hak gelince kaçarlar. ama kaçamıyorlar bu seferlik kaçırtmak için banlıyorlar. ne yapayım ben Allah’a havale etmişim. O edepsiz lafınıda ona iade etmişim.
musab
o hocayı tahmin etmek güç değil.neyse geçmiş gitmiş olaylar.biz asıl sorumuza gelelim.cevap yok maaalesef
HAK.ISLAM
malt kardeşim bir soru daha geldi aklıma hani kıyamdan ruküya gidecegin zaman kimi insan elini yana salıp sonra Allahu ekber diyip rukuya varıyor. ben bu ellerinin yana salınacagına dahil kitaplarda birşeye rastlamadım . bunu imamlarda yapıyor.
Ayrıca bazı kaynaklarda ruküda ayak topukları ve secdede ayak topukları birleştirilir diyor. yine ihlas Türkiye gazetesinin hocaları bu bilgiyi veriyor. bunu yapmak sünnettir diyor.
Mehmet Talu hocada kesinlikle secdede ve Ruküda 4 parmak olmalı diyor birleştirilmemeli diyor. tabiki doğrusu mehmet talu hocanın.
musab
bende kıyama giderken salıyorum ellerimi.ama kaynak sorma.bende bilmiyorum.secdede ayaklarımı birleştiriyorum.ama rukuda ayaklarım açık oluyor.secdede birleştirmek sünnettir diye yapıyordum ben.:)
HAK.ISLAM
< bende kıyama giderken salıyorum ellerimi.ama kaynak sorma.bende bilmiyorum.secdede ayaklarımı birleştiriyorum.ama rukuda ayaklarım açık oluyor.secdede birleştirmek sünnettir diye yapıyordum ben. >
bunuda ihlas veya türkiye gazetesinin hocaları diyor. ama sorularlaislamiyet sitesi ve ismailağa fıkıhçıları 4 parmak yapın diyorlar.
musab
sana bir şey soracağım.hanefi dışındaki 3 mezhepte imamdan sonra selam vermek şart.imamdan sonra selam vermenin ölçüsü nedir.imamdan sonra selam vermiş olabilmek için imamın 2 tarafına selam verdikten sonramı vermeliyiz yoksa tek tarafa verdikten sonra verebilirmiyiz
HAK.ISLAM
bildigim kadarı ile imam sağa selamı bitirince sola selam vermeye başlayınca diğer mezhepler sağa selam veriyor. iki tarafına selam verdikten sonra degil. hanefi mezhebinde imama yakın selam veriliyor.
musab
hanefide imamın selamına yakın selam vermeyi imamı azam benimsiyor.muktedi imamın ifttitah tekbirine yakın tekbir almalı görüşüne paralel bir görüş.imameynin görüşü imamdan sonra selam vermek.
hsb42
Selamün Aleyküm , merak ettiğim bir kaç konu başlığı var, bilgisi olan üstadlarımız cevaplar ise çok sevinirim.
1-Akşam namazına kılacak isem, namaza başlarken bazen niyet ettim Allah rızası için ikindin, sabah.vs farzını veya sünnetini kılmaya diye niyet ediyorum ama namaza başlamadan hemen düzeltiyorum, bunun sakıncası varmı dır?
2-Namazda sureleri sırasına göre okumak gerekiyor, ben kafirun suresini okumam gerekirken, yanlışlıkla fil suresini suresinin ilk ayetini okudum,aklıma geldi hemen düzelttim, kafirun suresinden devam ettim, bu durumda bir şey yapmam gerekiyor mu?
3-Namaz kısa kollu tişört ya da gömlekle kılınabilir mi ? ayrıca kılınır ise kısa kolla evde cemaatte imamlık yapabilir misin ?
4-Evvabin namazı tesbih ve dua bittikten sonra mı kılınır, ya da akşam namazının sünnetinin arkasına mı kılınır ?
5-Yatsı namazında vitr namazı son namazdır, ancak vitr namazını kılmadan mı kaza namazı kılınır, yoksa vitr kıldıktan sonra da kaza kılabiliyor muyuz.
6-Yine namaz sure sırasını unuttuk sırayı bozmamak için aynı sureyi 2 defa okuyabilir miyiz ?
Şimdiden Allah razı olsun, vaktinizi aldım, hakkınızı helal edin.
musab
1.)İkindin namazı değil,ikindi namazı.Hayır.Sakınca yok.
2.)Sıraya uymak sünnettir.Ama mesela Kureyş Suresinden sonra Fil Suresini okumaya başlayan kişi,fark ettiği anda Kureyş Suresinin altından bir Sure okumaya başlamaz.Hangi Sureye başladıysan o Sureye devam et,yarıda kesme.
3.)Yapılabilir.
4.)İkisi şekilde de olabilir.Ama Şafi Mezhebine göre tesbihattan sonra,Hanefi Mezhebine göre ise tesbihattan önce,akşam namazının sünnetinden sonra kılınması daha uygundur.
5.)Vitr namazını kıldıktan sonra teheccüd,kaza vs.namazlar kılınabilir.Ama peygamberimiz gece en son kılınan namazın vitr olmasını tavsiye etmiştir.Kaza namazı kılmaya niyeti olan kişi,önce kaza namazlarını kılar,sonra vitr namazını.
6.)Nafile namazlarda her rekatta aynı sureyi okumak mekruh değildir.Bu sebeple bahsettiğiniz namaz nafile namaz ise sırayı bozmaktansa,aynı sureyi okumak daha evladır.
hsb42
Allah razı olsun, çok teşekkür ederim, ikindi yazmam gerekirken sehven yazmışım 🙂
hsb42
2 Soru daha : Cevaplarsanız çok memnun olurum.
1-Genelde şeker hastası olmamdan dolayı çok sık idrar olayı oluyor ve bazende elimde olmadan iç çamaşırıma damla düşüyor, işyerinde olduğum için çamaşır değiştiremiyorum, bir sonraki vakit namazına engel midir ?
2-Namaz kılarken bazen çok idrar sıkıntısı oluyor, sıkışabiliyorum, örnek ikindinin sünnetinde böyle bir durum oluşur ise, farzı bekletmek uygun olur mu ?
umutlucan
< 1-Akşam namazına kılacak isem, namaza başlarken bazen niyet ettim Allah rızası için ikindin, sabah.vs farzını veya sünnetini kılmaya diye niyet ediyorum ama namaza başlamadan hemen düzeltiyorum, bunun sakıncası varmı dır? >
niyet kalb ile yapılır. Kalbinden hangi namaza niyet ettiysen o geçerlidir.
< 2-Namazda sureleri sırasına göre okumak gerekiyor, ben kafirun suresini okumam gerekirken, yanlışlıkla fil suresini suresinin ilk ayetini okudum,aklıma geldi hemen düzelttim, kafirun suresinden devam ettim, bu durumda bir şey yapmam gerekiyor mu? >
sırasıyla yapmak hanefi mezhebi görüşüne göre sünnettir. Terk edersen namazın sahihtir. Lakin başladığın sureyi yarıda kesmen doğru olmaz.
< 3-Namaz kısa kollu tişört ya da gömlekle kılınabilir mi ? ayrıca kılınır ise kısa kolla evde cemaatte imamlık yapabilir misin ? >
sunnete uygun kıyafetle imamlık yapmak daha doğru olur zira sünnete uygun olmayan kıyafetle namaz kıldırmaya bazı görüşler mekruh hükmünü vermişlerdir.
< 4-Evvabin namazı tesbih ve dua bittikten sonra mı kılınır, ya da akşam namazının sünnetinin arkasına mı kılınır ? >
Önce akşam namazının farzını kıl zaten diğer bahsettiklerin sünnet namazıdır lakin akşam namaznın sünneti terk etmek doğru değildir. Önce akşam namazının sünnetini daha sonra istersen evvabin namazını kılabilirsin.
< 5-Yatsı namazında vitr namazı son namazdır, ancak vitr namazını kılmadan mı kaza namazı kılınır, yoksa vitr kıldıktan sonra da kaza kılabiliyor muyuz. >
vitr namazı imameyne ve şafi hanbeli maliki mezhebine göre sünnettir. İmam ı azama göre vacibtir.Peygamber edendimiz buyurdularki “Üç şey vardır ki, bana farzdır, fakat size farz değildir: Kuşluk namazı, kurban ve vitir.
Vitir namazı bana farz, size nafiledir namazı. Vitr namazını en son kılmanda herhangi bir sakınca yoktur.
< 1-Genelde şeker hastası olmamdan dolayı çok sık idrar olayı oluyor ve bazende elimde olmadan iç çamaşırıma damla düşüyor, işyerinde olduğum için çamaşır değiştiremiyorum, bir sonraki vakit namazına engel midir ? >
maliki mezhebinde istemeden çok idrar olursa namaza zararı olmaz.
musab
< 2 Soru daha : Cevaplarsanız çok memnun olurum.
1-Genelde şeker hastası olmamdan dolayı çok sık idrar olayı oluyor ve bazende elimde olmadan iç çamaşırıma damla düşüyor, işyerinde olduğum için çamaşır değiştiremiyorum, bir sonraki vakit namazına engel midir ?
2-Namaz kılarken bazen çok idrar sıkıntısı oluyor, sıkışabiliyorum, örnek ikindinin sünnetinde böyle bir durum oluşur ise, farzı bekletmek uygun olur mu ? >
1.)Sadece birkaç damla ise o vaziyette namaz kılabilirsiniz.
2.)İlk sünneti kıldıktan sonra tuvalete gidip daha sonra abdest alıp farzı kılmakta sakınca var mı diye soruyorsunuz diye anladım.Hayır,sorun yok.Hatta doğru olan da ihtiyacı giderdikten sonra farzı kılmaktır.
Kayıtsız Üye
Kısa kolla namaz kıla bılırsın katlanmamak şartıyla Cemaatolup namaz kıldırcaksan uzun kollu olması daha ıyıdır.
Kayıtsız Üye
kardeşim müstehap sünnet namazlarda kıraat miktarının tayin edilip edilmemesi durumu vardır o yüzden ikindi ve yatsı namazının sünnetlerinde İlk tahiyyatın sonunda kıraat miktarı tayin edilmemiştir.orası dua kısmı olarak ayrılmıştır.aynı şekilde farz olsun vacib olsun müekked sünnet olsun müstehap sünnet olsun bütün namazların son oturuşunda orada da kıraat miktarı tayin edilmemiştir o yüzden oralar dua ve sena kısmi olarak geçer.o yüzden mehter tayin edilmeyen yerlerde sehiv secdesi gerekmez tayin edilen yerlerde sehiv secdesi gerekir ama sehiv gerekmeyen yerlerde sükût ederek belli bir miktar kalınırsa yine sehiv secdesi gerekir.