Sahih Hadis Ne Demektir?
Fetva Meclisi
SAHİH HADİS NEDİR?
‘şaz’ ve ‘illet’li olmamakla beraber, ‘sened’i kesintisiz ve râvîleri ‘âdil’ ve ‘zâbıt’ olan hadislerdir… tarif dikkatlice incelenirse bir hadisin sahih olabilmesi için beş şey aranır.
1. Râvîleri âdil olacak. (Ravi, hadis rivayet eden kimseye denir)
2. Râvîleri zâbıt olacak. (Zabıt, hadisleri iyice belleyip ezberleyen demektir)
3. Senedi kesintisiz olacak. (Hadisin ilk kaynağına kadar rivayet edenler arasında kesinti olmaması demektir.
4. Şaz olmayacak. (Şaz, hadisi rivayet edenin muhalefetinden doğan bir zayıf hadis çeşidine denir)
5. İlletli olmayacak. (Hadisin sıhhatine engel teşkil eden herhangi bir kusur demektir)
Cevap: Sahih Hadis Ne Demektir?
Kayıtsız Üye
güzel insanlar,Buhari ,Müslimin 4500 Müslim de hocası Buharinin 3000 hadisini kabul etmeyip yada zayıf görerek kitaplarına almamışlardır.Bunun anlamı topladıklarının yarısını reddir.Şimdi ne olacak!Her ikisinin de kitaplarında Kurana tamamen aykırı hadisler var.Bunları biliyorsunuz.Yukarıda saydığınız kriterlere de tamamen uygun.Demekki çok önemli bir nokta atlanıyor olmalı ;hadislerin Kurana arzı! Sağlıcakla kalın
Cevap: Sahih Hadis Ne Demektir?
Muhammed
Adalet ve zabt özelliklerini taşıyan râvîler tarafından muttasıl bir isnatla rivâyet edilen, şaz ve illetli olmayan hadislere denir. Bu tarife göre sahih hadiste şu beş şartın bulunması gerektiği anlaşılmaktadır.
Senedi muttasıl olmalıdır. Yani baştan sona kadar senette bulunan her râvînin, hadisi bizzat hocasından görüşerek almış olması gerekir. Bu durum hadisin kesin rivâyet sıygaları ile aktarılmasını zorunlu kılar. Kesin rivâyet sıygaları, hadisin beş duyu ile alındığını ifade eden lafızlardır.
Râvîler adaletli olmalıdırlar. Adalet, râvînin her türlü günahtan ve mürüvvete aykırı olan hallerden uzak olması demektir. Buna göre râvî takvalı olmalıdır. Her türlü şirk, fısk, bid’at ve küçük günahlardan sakınmalıdır. Muttakî olduğu bilinmeyen râvînin hadisi sahih olmaz.
Râvîler zabt sahibi olmalıdırlar. Zabt, râvînin gaflet içerisinde olmayıp, uyanık ve dikkatli olması; hadisi ezbere rivâyet ediyorsa istediği anda okuyabilecek ve hatasız aktarabilecek şekilde ezberlemesi; kitaptan rivâyet ediyorsa, hadisi aldığı andan itibaren başkasına aktarana kadar değişikliğe uğratmadan koruyabilmesi; mana ile rivâyet ediyorsa, manayı bozacak durumları bilmesi demektir. Zabt niteliğini taşımayan râvînin hadisi sahih olmaz.
Hadis şaz olmamalıdır. Şaz hadis, sika bir râvînin, kendisinden daha sika bir râvînin rivâyetine veya kendi derecesindeki birden çok sika râvînin ortak rivâyetlerine aykırı olarak rivâyet ettiği hadisdir. Bu durumda daha güvenilir olan râvînin ya da güvenilir olan râvîlerin ortak rivâyeti tercih olunur. Bunlara aykırı olan şaz rivâyet ise sahih olma özelliğini kaybeder.
Hadis illetli olmamalıdır. İllet, hadisi çoğu kere zayıflığa götüren, zor anlaşılabilen kusurdur. Bu kusur tespit edilince hadis sahih olmaktan çıkar. İllet hadisin senedinde veya metninde olabilir. İlletli hadise muallel hadis denir.
Sahih hadisler kendi aralarında ikiye ayrılır;
a) Sahih li-zâtihi: Sahih hadiste bulunması gereken şartları en üstün derecede kendisinde taşıyan hadislere denir. Bu tür bir hadisin sıhhati için destekleyici bir isnada ihtiyacı yoktur.
b) Sahih li-gayrihi: Sahih hadiste bulunması gerekli olan şartları en üstün derecede kendisinde bulundurmadığından, aslında hasen olduğu halde, başka isnadlarla desteklendiği için sahih rütbesine yükselen hadise denir. Hadislerin bir üst dereceye yükselmeleri şahid ve mütâbî denen destekleyici hadisler sayesinde olur.
Hadis usulü ilmine göre yukarıda kısaca açıklanan beş şartı taşıyan hadis sahihtir. Bazen bir hadisin sahih olup olmadığı hadisçiler arasında tartışmalı olabilir. Bunun sebebi, sahih hadiste bulunması gereken şartların farklı olarak değerlendirilmesidir.
Sahih hadisin hükmü: Âlimler, ibadet, muamelat gibi bütün dini hükümlerde sahih hadisin delil olduğunu ve onunla amel etmenin gerekli olduğunu ittifakla kabul etmişlerdir. İnanç esaslarında ancak mütevatir hadis delil olur.
Sahih hadislerin isnâdında yer alan râvîlerin adalet ve zabt özellikleri ile sıhhatte esas alınan diğer niteliklerin farklı düzeylerde olması nedeniyle, sahih hadisler kendi aralarında derecelendirilmiştir. Sahih hadislerin sıhhatteki üstünlükleri açısından sıralamaları şöyledir:
Birinci Derece: Buhârî ve Müslim’in birlikte rivâyet ettikleri (muttefekun aleyh olan) hadisler.
İkinci Derece: Buhârî’nin rivâyet ettiği Müslim’in rivâyet etmediği hadisler.
Üçüncü Derece: Müslim’in rivâyet edip, Buhârî’nin rivâyet etmediği hadisler.
Dördüncü Derece: Buhârî ve Müslim’in ortaya koyduğu sıhhat şartlarına uygun olan hadisler.
Beşinci Derece: Buhârî’nin sıhhat şartlarına uygun olan hadisler.
Altıncı Derece: Müslim’in sıhhat şartlarına uygun olan hadisler.
Yedinci derece: Buhârî ya da Müslim’in sıhhat şartlarına uygun olmadığı halde, diğer muteber hadis âlimlerince sahih kabul edilerek rivâyet edilen hadisler. (A.G.)
Cevap: Sahih Hadis Ne Demektir?
Kayıtsız Üye
Sahuru 7 dk gece cünüp abdesti aldim
Ama agzima birdey almadim direk gusül abdesti aldim 7 dk geciyordu baktığımda
arifselim
İslamı bize öğreten kuranı kerim ve bizlere kuranı tefsir eden hadisi şeriflerdir bunlar birbirinden asla ayrılmaz bir bütündür.
Darusselam
sahi hadis ne demek
Sahih hadis Ameli gerektiren yani kendisiyle amel etmek vacib olan makbul hadistir.
Kayıtsız Üye
Kusura bakmayın da bu yazdığınız dil ne dili ben hiç bir şey anlamadım şunu sade bir vatandaşın anlayacağı şekilde yazarsanız herkes anlar
arifselim
Sahih hadisin ne demek olduğu açıklanan bölümde geçen kelimelerin açıklamasını yanlarına ekledim. İnşaAllah anlaşılır olmuştur kardeşim.
Kayıtsız Üye
Peygamberimizin vefatindan 200 yil sonra yazilmis bir kitaptir Buharinin kitabi. O donemde bugünku gibi yazili ve gorsel kayit araclari yoktu. Okuma yazma bilen insan sayisi inanilmaz dusuktu. 200 yil içinde en az 3-4 nesil gectigini dusunursek bu sozlerin Peygamberimize ait oldugunu nasıl ispat edecekler?
Daha oncede belirtildigi gibi Kurana acikca aykiri ve bu kriterlere uygun hadisler var demekki sistem yanlis ve guvenilmez.
Kuran ben mukemmelim, tamamim ve gayet anlasilirim diyor. Kuranin Allah tarafindan korundugunu belirtiyor. Kuranin hadise ihtiyac duydugunu soyleyenler Kurana yalancimi diyor yani?
Kuran hakkinda hicbir delil indirilmedigi halde bir seyi Allah’a isnat edenden daha zalim kim olabilir diyor?. Kuranda bu kadar acik bir uyari varken (Okumadiginiz için bilmiyorsunuz tabi) Bu sozlerin gercekten Peygambere ait olup olmadigi konusunda hiç endise duymuyormusunuz?.
Kuran " Biz atalarimizdan boyle gorduk baskada bir şey bilmiyoruz " diyenlerinde bu mazeretle kurtulamayacagini belirtiyor (Okumadiginiz için bilmezsiniz). Siz biz hocalardan boyle ogrendik demenin sizi kurtaracaginimi saniyorsunuz?
Kuran okuyun. Klavuz olarak o size yeter. Gonul isterdiki Peygamberimizin bize kuskuya yer birakmayacak sekilde aktarilsaydi . Ama boyle bir kaynak yok. Gerek olsaydi Allah onunda geregini yapardi. Demekki gerek yok. Siz Allah’a isinimi ogreteceksiniz?
Sevgiler.
@hmet
< 200 yil içinde en az 3-4 nesil gectigini dusunursek bu sozlerin Peygamberimize ait oldugunu nasıl ispat edecekler? >
Hocalarinin baslicalari sunlardir:
- Ahmed b. Hanbel
- Ali b. el-Medinî
- Yahya b. Maîn
- Ismail b. idris el-Medînî
- Ishak b. Rahuyeh.
İtibar etmediğin zatın öğrencilerinin bastığı toprağa bile layık değilsin.
< Kuranin hadise ihtiyac duydugunu soyleyenler Kurana yalancimi diyor yani? >
Kuranın açıklanması konusunda ben Peygamberden daha iyi bilirim diyen senin gibi yalancılardır. Peygamberden Kuranı daha iyi anlayan biri mi var? Hadislere ve sünnete nasıl ihtiyaç yok!!
< Kuran " Biz atalarimizdan boyle gorduk baskada bir şey bilmiyoruz " diyenlerinde bu mazeretle kurtulamayacagini belirtiyor (Okumadiginiz için bilmezsiniz). >
Biz gayet iyi okuduk ve biliyoruz. Bu ayet ataları müşrik olanlardan söz eder. Elbet atası kitap ve sünnete aykırı olanlarda bununla muhataptır sizin gibi!!
< Gonul isterdiki Peygamberimizin bize kuskuya yer birakmayacak sekilde aktarilsaydi . Ama boyle bir kaynak yok. Gerek olsaydi Allah onunda geregini yapardi. Demekki gerek yok. Siz Allah’a isinimi ogreteceksiniz? >
Gönlünüz kara hakkı görmezsiniz.
Allahı ve Peygamberi birbirinden ayıran sizler, Kuranı kendi hevasına göre açıklayan sizler Allah hidayet versin.
Biz Kurana ve Kuranı getirip bize en güzel izah eden Efendimize uyarız. Herkesin dini kendine
Darusselam
Ya bu ümmet 1400 senedir yanlış bildi yanlış yaşadı ve tüm alimleri yanlış yaptı yada siz yalancısınız.!!!!!!
Elbette Buhari hadisleri gerçek diyen tüm alimler doğru siz ahir zaman fitnesi zamane Müslümanları yalancısınız
İZLEYİN!!!!
Bu ümmetin hiçbir fırkası Buhari-Müslim yalancıdır demedi! – Nureddin Yıldız
imam
Hadislere şüphe ile yaklaşıp hepsini reddeden münafıklardır.
Neden mi? Çünkü Peygamberi yalanlamak budur
Bize hadis değil Kur’an oku diyen adama Sahabenin verdiği cevap
Kayıtsız Üye
ALLAHTAN KORKUN SÜNNETİ İTBARSIZLAŞTIRMAKTAN VAZGEÇİN PEYGAMBER EFENDİMİZDEN NAKLEDİLEN HADİSLER İMAM BUHARİDEN ÖNCEDE YAZILMIŞTIR. EĞER İMANİ VİCDANINIZ VARSA BİRAZ ARAŞTIRMA YAPIP ONDAN SONRA BİR ŞEYLER SÖYLERSİNİZ. ALIN SİZE BİR ÖRNEK AŞAĞIDA İSMİNİ VERDİĞİM ALİM ZAT BUHARİDEN ÖNCE HADİS KİTABI YAZMIŞ BUNUN GİBİ DAHA BİR ÇOK ALİMDİN DE YAZDIĞI KİTAPLAR VAR. AMA ONLARCA İSİM DE BURAYA YAZSAM YİNEDE "Onlar sağırlar, dilsizler ve körlerdir. Bu sebeple onlar geri dönemezler. "
HEMMÂM BİN MÜNEBBİH ( doğumu 660 vefatı ise 749 )
Ebû Hüreyre’nin (radıyAllahü anh) meclislerinde ve sohbetlerinde bulundu. Ondan vasıtasız olarak hadîs-i şerîf dinleyip, rivayet etti. Ebû Hüreyre’nin bizzat ona hadîs-i şerîf yazdırdığı da rivayet edilir. Hazret-i Muâviye, İbn-i Abbâs, İbn-i Ömer, İbn-i Zübeyr’den (radıyAllahü anhüm) de hadîs-i şerîf rivayet etti. Kardeşi Vehb bin Münebbih, Ali bin Hasen ve Ma’mer bin Râşid (rahmetullahi aleyhim) gibi zâtlar da ondan hadîs-i şerîf rivayet ettiler. Ebû Hüreyre’den duyarak yazdığı hadîs-i şerîfleri Es-Sahîfet-üs-Sahîha adlı kitabında topladı. Daha sonraki devirlerde Sahîfe-i Hemmâm diye meşhûr olan bir risalede, yüz kırka yakın hadîs-i şerîf vardır. Talebelerinden Ma’mer’in, ondan da Abdürrezzâk’ın rivayet ettiği bu sahîfedeki hadîs-i şerîfleri, Ahmed bin Hanbel (rahmetullahi aleyh) Müsned’ine, İmâm-ı Buhârî hazretleri ise Sahîh’ine almıştır. Sahîfetü Hemmâm bin Münebbih adıyla neşr edilen bu eser, hadîs-i şerîf târihi bakımından çok önemlidir.
Kayıtsız Üye
1. müslim benim kitabımda olmayan hadis zayıf hadistir mi demişki böyle bir kanıya vardın.
2.öyle değil mesela senin dediğin gibi olsun oda şunu gösterir bu adamlar hadis konusunda o kadar titiz ki ilmi öğrendiği kişiye bile güvenmiyor.
وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى
Onun konuşması, ancak kendisine bildirilen vahiyden başka bir şey değildir.
Allah öyle söylüyorsa peygamberin emrettiği veya yasakladığı her şeyi Allah emredip yasaklıyor
Kayıtsız Üye
Kuran resule biz seni kuranı açıklayasın diye gönderdik diyor. Demek ki kuran resulullah tarafından açıklanması gereken bir kitaptır. Ayrıca aranızda ihtilafa düşerseniz onu Allah’a ve resulüne götürün diyor. Kuran bu ve bunun gibi onlarca ayetinde Resulullahın koyduğu hükümlere içimizde en ufak bir tereddüt olmadan iman etmemizi emrediyor. Şimdi siz hadis inkarcilari hayatınızda şu kurani adam gibi okumamış cahil nesiller Allahi mi yalancı çıkarıyorsunuz yoksa resule mi itibar etmiyorsunuz. Bence sizin elinizi basiniza koyup düşünmeniz gerekiyor…
Sahih hadis nedir, sahih hadis ne demek, sahih hadisler nedir