Yevmu’ş-Şek – Şek günü nedir? neden oruç tutulmaz?

Yevmu’ş-Şek – Şek günü nedir? neden oruç tutulmaz?

Hoca
YEVMU’Ş-ŞEK

Kamerî aylardan Şaban ayının 29’undan sonraki gün. Bu günün Şaban’ın son günü mü yoksa Ramazan’ın ilk günü mil olduğunda şüphe edilir. Onun için bu güne "şek günü" denilir. Eğer Şaban ayı otuz çekerse, bu gün Şaban’ın son günü; yirmi dokuz çekerse, Ramazan’ın ilk günü olur. Tabiî bu günün şek günü olması için, Ramazan hilâlinin görülmemiş olması gerekir. Hilâl görünürse artık o gün Ramazan’ın ilk günüdür. Hilâlin görülmediği günde havanın bulutlu olması şart değildir. Çünkü hava açık olduğu halde Ramazan hilâlinin bir memlekette görülmeyip başka bir memlekette görülmesi mümkündür (Merginânî, Hidâye, I,119; İbn Abidin, Reddü’l-Muhtar, II, 381; Ö. Nasûhi Bilmen, Büyük İslâm İlmihali, 357).

Bazı alimlere gore; bu günün şek günü olması ya havanın bulutlu olması veya hilâlin görüldüğü iddia edildiği halde isbat edilmemesi gibi durumlarda söz konusudur (Mahmut Muhammed Hattab es-Sübkî, el-Menhelü’l-Azbü’l Mevrûd Şerhu Sünen’il İmam Ebî Davud, (Beyrut 1394, X 53).

Şek gününde nafileden başka bir niyetle oruç tutmak mekruhtur. Ancak, nafileye niyet edilir de o günün Ramazan’dan olduğu meydana çıkarsa, tutulan oruç Ramazan orucu yerine geçer. Şek gününde; bu gün Ramazan’dansa Ramazan için; değilse nafile olmak üzere niyet edilerek oruç tutulması da mekruhtur. Fakat bu şekilde oruca niyet edilir de, o günün Ramazan’dan olduğu anlaşılırsa, tutulan oruç, Ramazan orucu olarak sahih olur.

Şek günü bir kimsenin oruç tutmak adeti olan bir gününe rastlarsa o günde de oruç tutması efdaldir (M. Zihnî, Nimetu’l-İslâm, 2. Kısım, 30).

Günlerin astronomik hesaplarla saniyesine kadar bilindiği günümüzde, şek günü konusunda pek problem yoktur. Hesaplar, hangi ayın ne zaman girip, ne zaman çıkacağını şüpheye mahal bırakmayacak şekilde ortaya koymaktadır.

Şamil İA


Cevap: YEVMU’Ş-ŞEK

Üstad
< YEVMU’Ş-ŞEK
Kamerî aylardan Şaban ayının 29’undan sonraki gün. Bu günün Şaban’ın son günü mü yoksa Ramazan’ın ilk günü mil olduğunda şüphe edilir. Onun için bu güne "şek günü" denilir. Eğer Şaban ayı otuz çekerse, bu gün Şaban’ın son günü; yirmi dokuz çekerse, Ramazan’ın ilk günü olur. Tabiî bu günün şek günü olması için, Ramazan hilâlinin görülmemiş olması gerekir. >

salı günü şabanın 29 u hilal izlenecek inaşAllah. Allah razı olsun bilgiler için


Yanıt: Yevmu’ş-Şek

maydın
yarın cumartesi günü ay izlenmeli. herkes izlesin arkadaşlar bu Rasulullahın emri.

Allah razı olsun mum hocam


Soru: Yevmu’ş-Şek

ELİZAN
Allah razı olsun. bilgilendirirseniz sevinirim


Hoca
< Allah razı olsun. bilgilendirirseniz sevinirim >
hangi konuda? konunun anlaşılmayan yerini alıntı yapsaydın ya kardeşim:)

amin cümlemizden


ELİZAN
şabanın 29u yarın ay izleme durumunu bilmiyorum pazar günü (yarın )ramazan orucunun ilk günümü? . Allah razı olsun.


mumsema
< şabanın 29u yarın ay izleme durumunu bilmiyorum pazar günü (yarın )ramazan orucunun ilk günümü? . Allah razı olsun. >
Bu akşam herkes imkanı ölçüsünde yüksek bir yere çıksın ve hilali gözlesin. görülürse yarın oruç demektir. görülmez ise şaban 30’a tamamlanır ve pazartesi oruca başlanır.
biz türklere bu durum tuhaf gelebilir takvimlere alışmışız ama bu islami bir kural:)

< : ‘Hilali görmedikçe orucu tutmayın. Hilali görmedikçe orucu bozmayın. Hilali gördüğünüzde orucu açın. Şayet hava kapalı olursa (hilalin görülmesine engel olursa) otuz gün sayın’ Müsnedi Ahmed >


islamdostu
< Eğer Şaban ayı otuz çekerse, bu gün Şaban’ın son günü; yirmi dokuz çekerse, Ramazan’ın ilk günü olur. >
şaban bu sene 29 çekti ve yarın ramazanın biri. şaan neden bazen 29 çekiyor?


BiLaL HaTTaB
Takvime göre yarın(yani bugün) Ramazan’ın birinci günü; ama hilal görülmedi.

Takvime mi uyalım, Sünnet’e mi?

Gelen habere göre, Ramazan’ın ilk günü cumartesi günü. Diyanet bu kargaşaya artık bir son vermeli değil mi? :S

Ne yapacağımızı şaşırıyoruz Türkiye Müslümanları olarak. Rabbim doğrudan ayırmasın…


islamdostu
< Ramazan’ın ilk günü cumartesi günü. >
hayır Bilal hoca bugün şaban bitti bu sene 29 çekti, yarın Ramazanın 1.günü


BiLaL HaTTaB
< hayır Bilal hoca bugün şaban bitti bu sene 29 çekti, yarın Ramazanın 1.gü >
Hilali gördünüz mü? Yoksa takvime göre mi söylüyorsunuz bunu kardeşim? Karıştım kaldım yahu…


islamdostu
< Hilali gördünüz mü? Yoksa takvime göre mi söylüyorsunuz bunu kardeşim? Karıştım kaldım yahu… >

takvimde şaban ayı 29 yazıyor, yarın Ramazan başlıyor


BiLaL HaTTaB
İşte takvimde yazıyor ama henüz Hilal görülmedi. Bu yüzden sordum ya:

Takvime mi uymalı, Sünnet’e mi??

Hadiste de öyle buyrulmuyor mu? Şayet hilal görülmezse, Şaban’ı 30’a tamamlamamız emredilmekte.

Sanırım en iyisi, yarın için nafile oruca niyet etmek…

Allah’tan(cc) hayırlısı…


islamdostu
< Sanırım en iyisi, yarın için nafile oruca niyet etmek… >
ben yarın oruç tutacağım ki zaten bir sürü islam ülkesi tutyor sadece arabistan hariç


BiLaL HaTTaB
Mısır müftüsü Ali Cuma, Ramazan’ın Cumartesi günü başlayacağını ilan etti. Birleşik Arap Emirlikleri, Katar, Sudan, Lübnan, Kuveyt, Filistin, Ürdün, Irak’taki sünni merciler ve Suudi Arabistan’dan da benzeri bir açıklama geldi.

Balkan ülkeleri, Türkiye ve Libya ise Ramazan’a Cuma günü başlıyor.

isra haber

Libya’ya uyacağıma Arabistan’a uyarım.. 🙂

Ya da daha sağlamı, yarın hilal gözetler içimi rahatlatırım.


islamdostu
< Mısır müftüsü Ali Cuma, Ramazan’ın Cumartesi günü başlayacağını ilan etti. Birleşik Arap Emirlikleri, Katar, Sudan, Lübnan, Kuveyt, Filistin, Ürdün, Irak’taki sünni merciler ve Suudi Arabistan’dan da benzeri bir açıklama geldi.

Balkan ülkeleri, Türkiye ve Libya ise Ramazan’a Cuma günü başlıyor.

isra haber >
ne zaman bu ummet birleşecek ya Rabb:( hani bir karar almışlardı birlik olacaktı. bizde sevinmiştik


BiLaL HaTTaB
Diyanet değişirse, ümmet de birleşir bu konuda. Ama diyanet maalesef ille de takvim diyor; sünneti hiçe sayıyor adeta.

Rabbim birliğimize vesile kılsın bu güzel ayı…


islamdostu
< Diyanet değişirse, ümmet de birleşir bu konuda. Ama diyanet maalesef ille de takvim diyor; sünneti hiçe sayıyor adeta.

Rabbim birliğimize vesile kılsın bu güzel ayı. >
takvim mi diyor diyanet….

– 20 Ağustos Perşembe günü Greenwich saatiyle 10.02 de Kavuşum (İctima), aynı gün 22.48‘de de Ru’yet olacak ve hilal ilk defa Güney Amerika kıtasının güney doğusundan itibaren görünmeye başlayacaktır. Perşembe günü Ankara’da ay güneşten 9 dk, Mekke’de 2 dk. önce batacağı ve her iki şehrin ufuk çizgilerinin altında bulunacağından kesinlikle görülemeyecektir. Ancak hilal ilk defa 20 Ağustos Perşembe günü Arjantin’in Başkenti Buenos Aires’ten görüleceği için 21 Ağustos Cuma günü Ramazan ayının 1. günü olacaktır. Başkanlığımızın Ru’yeti Hilal Konferansı Kararları’na uygun olan Kameri ay başlangıcının tespiti ve uygulaması hakkında, vatandaşlarımızın hiçbir tereddüdü olmamalıdır.
Ali Bardakoğlu DİB başkanı
kaynak: diyanet.gov.tr/turkish/dy/Diyanet-Isleri-Baskanligi-Duyuru-2961.aspx


BiLaL HaTTaB
Evet, takvime göre… Hesap yapıyor bak. İbadetlerde hesaba itibar etmek var mıdır? Hilal’i gözlemek sahih hadisle bir nastır, bir emirdir.

Kaldı ki, Diyanet bu bilgileri kendisi edinmiyor, rasathanelerden alıyor. Rasathanelerin durumunu da sizlere bırakıyorum…

"Rasathane hesaplarına göre oruç tutmak; Hanefî, Mâliki ve Hanbeli mezheblerine göre caiz değildir." (H. Günenç, Günümüz Mes’elelerine Fetvalar, C: 1, S: 253)


ene-zerre
Lafızlara değil maksadlara bağlılık esastır..Allah Resulü(s.a.v.) her zaman Allah’ın ihsan ettigi yollardan yararlanmıştır..Rasathanelerin hesapları ilahi kanunca her zaman doğru tutmaktadır..Müslüman insanlardan rasathane uzmanları olup da bunlar hilal gününü belirlerlerse bunda ne sapıklık ve batıllık bulunabilir??

Halil hocanın ""Rasathane hesaplarına göre oruç tutmak; Hanefî, Mâliki ve Hanbeli mezheblerine göre caiz değildir" (H Günenç, Günümüz Mes’elelerine Fetvalar, C: 1, S: 253)" sözünün ise anlamı yoktur.Çünkü bu imamların zamanında böyle bir durum yoktur.

Vesselam.


BiLaL HaTTaB
Sen de mi brütüs… 🙂

Herneyse… Herkes tutturmuş kendince bir yol, gidiyor. Hayırlısı Allah’tan…

Son cümleni de biraz daha düşün. O İmamların zamanında var olmayan nice meseleler, bugün mezhep kitaplarında yer almaktadır. O İmam’ların usulü çerçevesinde ictihadlar yapılır ve bu ictihadlar da o mezhebin görüşü olur. Değil mi??

Halil Hoca hata etmiş olabilir; bunu savunmuyorum. Senin sözünün yanlışlığını göstermeye çalışıyorum. Başarı Allah’tan.. Kaldı ki hatası da yine karşı bir delille gösterilmeli, şahsî beyan ile değil.


ene-zerre
"Biz ümmî bir toplumuz. Yazı yazmayı, hesap yapmayı bilmeyiz.. Yani bir kere yirmi dokuz, bir kere otuz. Ay şöyle şöyledir.[Buhârî, "Savm", 13; Müslim, "Sıyâm", 15; Ebû Dâvûd, "Savm", 4; Nesâî, "Sıyâm" 17]

"Hilali görmedikçe oruç tutmayız ve onu görmedikçe oruca son vermeyiz. Hava bulutlu olursa siz onu takdir ediniz." [ Muvatta’,"Sıyâm", 1.]

Ramazan hilâlinin çıplak gözle görülmesi teabbüdî bir emir değil-dir. Hz. Peygamberin bu yöndeki ifadeleri o günün şartlarında Rama-zan hilalinin hesapla tespit edilemeyeceği gerçeğinden hareketle ön-görülen pratik bir çözümden ibarettir. Nitekim bunun illetinin hesap bilmeme olduğu hadisten açıkça anlaşılmaktadır. O halde illet değiş-tikçe illete bağlı hükümlerde de değişiklik sözkonusu olacaktır. Burada Önemli olan vaktin tayinidir. Rü’yet de, hesap da vaktin belirlenmesi için birer vasıtadır.

Önceki fukahanın hilalin tespiti konusunda hesaba itibar edileme-yeceği yönündeki görüşlerinden dolayı mazur karşılanması tabiîdir. Çünkü hesap ve astronomi bugünkü düzeyine ulaşmış ve gelişmiş değildi. Zaten bu görüşü savunan alimlerden bir kısmı bunun kesinlik değil zan ve tahmin ifade ettiğini söylemişlerdir[ îbn Hacer, Fethu’l-Bari, IV, 127; Aynî, Umdetü’l-kâri, X, 287.]. Onların bu sözlerinden kendi dönemlerindeki hesaba itibar edilemeyeceği anlamını çıkarmak da mümkündür. Ayrıca onların bu görüşlerinde astronomi ve astroloji ile uğraşanlardan bir çoğunun sihirbazlık, kehânet, falcılık gibi İslâm’ın hoş karşılamadığı maksatlarının bulunması da etkili ol-muştur.

Günümüzün alimleri ise bu noktaları dikkate almalı ve Ra-mazan ayının rahmetini gölgeleyip sıkıntıya dönüştüren bu problemi çözmelidir. Kaldı ki Allah namaz vakitlerini de güneşe bağlamıştır. Bu konuda ise bir problem gözükmemektedir. Bu da bir çelişki gibi gözükmektedir. Ramazanın başlangıç ve bitişinin rü’yet veya hesapla be-lirlenip belirlenemeyeceği yönündeki bu tartışmalar İslâm toplumunu olumsuz yönde etkilemekte Ramazanın başlangıç ve bitişlerinde bir çok ihtilaflar ortaya çıkmaktadır. [Çağdaş İhtiyaçlar ve İslam Hukuku]

Vesselam..


BiLaL HaTTaB
Güzeldi… Allah(cc) razı olsun..

Daha derin bir araştırmaya sebebiyet verecek bu aktarım… Bu seneye kadar hiç önem vermediğim bir mesele idi bu. Ama bu sene önem vermem gerektiğinin farkına vardım. Her iki görüş sahiplerini de dinliyorum. Rabbim en doğruya ulaşmak için vesileler halk etsin.

ve’s-Selam…


ene-zerre
Amin,amin……


imam
Şek gününe dikkat edelim.


şek günü, şek günü nedir, şek günü ne demek

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();